TITIK PERTEMUAN HASIL KAJIAN SAINS DAN HUKUM ISLAM YANG MEMBUKTIKAN KEBENARAN ISLAM

Manusia sebagai hamba Allah SWT perlu menentukan pemilihan makanan Halalan Tayyiban iaitu halal lagi baik, sebagaimana yang ditentukan Syariah. Perintah Allah ini akan memberikan keselamatan kepada seluruh manusia, sama ada orang Islam mahupun orang bukan Islam, kerana ianya berguna untuk menjaga kesihatan tubuh badan manusia. 


Allah SWT berfirman dalam surah al-Baqarah 2: 168, yang maksudnya:  

Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu.


Perintah Allah ini ditujukan kepada semua manusia untuk mengambil makanan yang dibenarkan oleh Allah SWT sepanjang menjalani kehidupan, melainkan makanan yang tidak dibenarkan untuk dijadikan sebagai makanan. Pemilihan makanan bergantung kepada manusia dalam memilih sesuatu yang akan dimakan atau tidak dimakan dengan berdasarkan kepada tuntutan Syariah. Sudah semestinya, pengambilan makanan dan minuman tidak diizinkan disebabkan ianya mengikuti tipu daya syaitan. Syaitan adalah musuh manusia dan boleh memesongkan kehidupan yang baik. Ia sentiasa akan membuat kesesatan, sehingga memutuskan sesuatu perkara bersandarkan keputusan sendiri, dan tidak merujuk kepada ketentuan dan peraturan Allah SWT. 

Pengambilan makanan dan minuman berkemungkinan berhadapaan dengan isu yang berkaitan dengan sumbernya. Oleh itu, perlu pendedahan sumber tersebut agar pengguna dapat menggunapakai dengan penuh keyakinan kehalalannya. Manakala dari aspek statusnya, logo halal telahpun dikawal oleh JAKIM dengan menyediakan parameter halal sebagai rujukan dalam menentukan status halalnya. Masyarakat dan industri telah dapat menjalankan perniagaan dengan berdasarkan kepada panduan ini. Justeru itu, kaedah penentu pemilihan makanan perlu diperhebatkan lagi sebagai promosi bagi mencari jalan penyelesaian secara mendalam.

Sekadar contoh, status kenajisan anjing dalam Mazhab Syafi’i dan Hanbali ternyata dikuatkan oleh sains modern. Sebagai landasan ilmiah, sebuah syarah kitab dari Mazhab Hanbali memaparkan alasan logis kenajisan anjing tersebut. Kitab itu berjudul Ihkamul Ahkam Syarah ‘Umdatul Ahkam yang ditahqiq oleh Ahmad Muhammad Syakir. 

Kitab ‘Umdatul Ahkam ditulis oleh ulama dari Mazhab Hanbali yang bernama Abdul Ghani Al-Maqdisi. Syarahnya yang berjudul Ihkamul Ahkam ditulis oleh Ibnu Daqiq Al-Id. Dalam kitab yang ditahqiq oleh Ahmad Muhammad Syakir, ternyata ada catatan kaki yang menjelaskan landasan ilmiah kenajisan anjing dari sisi kesehatan.


Hadits Rasulullah SAW dari Abu Hurairah yang dijelaskan dalam kitab tersebut berbunyi:

إِذَا شَرِبَ الْكَلْبُ فِي إِنَاءِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْسِلْهُ سَبْعا وَلِمُسْلِمٍ:أُولاهُنَّ بِالتُّرَابِ    

Artinya: “Apabila anjing minum dari wadah salah seorang di antaramu, maka basuhlah tujuh kali.” 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAJUK

MPU23052 SAINS, TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN DALAM ISLAM TAJUK: KENAPA ANJING DAN BABI DIHARAMKAN? NAMA PENSYARAH: ENCIK SAFUAN BIN MOHD YUSOF...